جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر امسال هم به اتمام رسید متاسفانه هر سالی که جلوتر می ریم از کیفیت جشنواره فجر کاسته ممیشه و فیلم هایی هم که در اون به نمایش گذاشته مین ارزش چندانی ندارند.

در سالهای گذشته حال و هوای جشنواره متفاوت تر بود، برای اینکه فیلم خاصی اکران بشه لحظه شماری می کردی و با اکران فیلم های خوبف حس رضایت بهت دست میداد ولی در حال حاظر فیلم های که اکران میشن فقط برای گیشه ساخته شدن و هیچ محتوای ارزشمندی ندارن

شاید اگر این همه فیلم توقیف نمی شد و اجازه اکران پیدا می کردند وضعیت بهتر میشد و می تونستیم شاهد نمایش چند فیلم خوب باشیم

با این وضضع ساخت فیلم های کیلویی و بی ارزش اوضاع سینماها هم بهم ریخته

اهل سینما رفتن هستید و یا ترجیح می دید که با خرید dvd این فیلمها ور منزل اونهارو به اتفاق خانواده تماشا کنید؟

جشنواره فیلم فجر

ظاهرا فیلم محمد رسول لله رکورد شکنی کرده و بیشترین فروش فیلم تاریخ سینمارو به خودش اختصاص داده .

با این حجم فروش ، متاسفانه قیمت فیلم محمد رسول لله نزدیک به دوبرابر سایر فیلم ها ، یعنی ده هزارتومان هست البته مردم نشون دادن که در صورت تولید و ساخت فیلم خوب، برای تماشای اون حاضرن هزینه بیشتری بپردازن.


یه بنده خدایی توی یکی از محله های قدیمی تهران زندگی می کرد به اسم کرامت. این کرامت یکی از نوچه های شعبان استخوانی یا همون شعبان بی مخی بود که بعد ها کودتای 28 مرداد توسط او شکل گرفت. کرامت برای من تعریف می کرد که در دوران جوانی وقتی که می خواستند معرکه ای راه بیندازند و کسی را بترسانند آنقدر بیخود داد و بیداد راه می انداختند و هی با جمله های « آق کرامت تو ببخش تو بزرگواری کن . شکر خورده و .... » کاری می کردند که بدون خون ریزی یارو کلی از این جماعت کلاه مخملی بترسه. نمی خوام براتون قصه تعریف بکنم. حالا نقل این حکایت شده جشنواره ی امسال. سر و صداها از اون جایی شروع شد که وقتی اعلام کردند چه فیلمی توی چندتا رشته کاندید شده ابولقاسم طالبی اولین توپ رو توی میدان در کرد. نمی خواستم قبل از اینکه روز سوم رو ندیدم نظری بدم. مریلازارعی که قبل از این هم بارها و بارها با اون زبان بی هدف و تندش همه را نوازش کرده بود و تقریبا کسی نیست که از این زبان و این همه بی احترامی بی نصیب شده باشه شده بود میون کش وسط. نمی خوام کسی رو توجیح کنم. لااقل خودم که سالهاست از پشت پرده ی سیاست و سینمای وابسته مطلعم خوب می دونم که این جشنواره فقط برای جوانتر ها خوبه. شاید اگه اولین فیلمنامه ی خودم سه سال پیش توقیف نمی شد و حمید اعتباریان از این همه تهدید نمی ترسید خود من هم راغب بودم که توی جشنواره عرض اندام کنم.

عکس بهنوش بختیاری

اما حداقل امسال خوب می دونم که در بخش فیلمنامه باز هم مثل سالهای قبل کج سلیقگی کاملا مشهوده یا لا اقل نام دو فیلم در این بخش نشونه ی یک نوع بی توجهی به این همه استعداد است. این رو از یکی از شاگردهای محمود دولت آبادی و امیرحسن چهلتن بپذیرید که هیچ گاه سینمای ایران در فیلمنامه پیشرفت نخواهد کرد تا وقتی که مانع از بروز تفکراتت بشن و یا به جرم اینکه خوب فکر می کنی و یا مستقل فکر می کنی از حضور محرومت کنن. نمونه اش هم میشه این دو سال اخیر که در بخش فیلمنامه آنقدر سردرگم می شویم که روی می آوریم به فیلمنامه ی کم بنیه ی خون بازی . فیلمی که بر اساس مستند و تفکرات ساخت یک مستند جلو رفته و پایبند به هیچ یک از اصول فیلمنامه نویسی نیست می شود یکی از کاندیداها. از کجا معلوم شاید چون بنی اعتماد توی بخش رقابتی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نیست خواستند با این کارشون از خجالتش در بیان. اما همه ی اینها دلیل نمیشه که بگذاریم مریلا زارعی بیاید و از یک تریبون آزاد هر حرفی رو که دلش می خواهد بزند. مگر خود او برای سه دقیقه گریه کردن سیمرغ نگرفت. خانم زارعی لطف کن فخر گرفتن جایزه هایی رو نکن که تماما سفارشی بوده. گرفتن تندیس از تلویزیون هیچ وقت افتخار نبوده که بارها بهش اشاره کردی. شما به هیچ عنوان حق نداری به بازی قابل احترام باران کوثری توهین کنی. تو اگر توانستی برای یک لحظه یکی از سکانس های سخت و دشوار روز سوم رو بازی کنی اونوقت می تونی ادعا کنی که بازیگری. اگر تونستی برای یک بار هم که شده یه کرم رو روی صورتت بگذار تا ببینم می تونی تحمل کنی. باران کوثری نماینده ی نسلی است که تماما انرژی و تعهد است. او از همان نسلی می آید که وقتی شش سال پیش برای انتخابات ریاست جمهوری خاتمی فعالیت می کرد با هم هم قسم شدیم به چیزی جز ارتقای کشور فکر نکنیم. پس این همه تقلا کردن برای اینکه ثابت کنی که تو جایزه نمی خوای نشان میده که دلت لک زده برای اینکه یک بار دیگه عکست رو روی جلد یه مجله ببینی.

پوریا پورسرخ

پوریا پورسرخ در همان آموزشگاهی بازیگر شد که من هم شاگرد عباس کیارستمی بودم. او را خوب می شناسم و این ننگ نیست که تو بچه جردن باشی و عکست رو روی جلد مجلات ببینیم. این مهمه که امثالی مثل باران کوثری توی جشن چلچراغ امسال نشان محبوبیت گرفتن. در ضمن خانم زارعی شما نمیخواد دلتون برای پرویز پرستویی بسوزه. پرستویی امسال چیزی برای گفتن نداشت. مگر تکرار یک نقش آن هم با این همه شباهت کار شاقی است که توقع داشته باشیم هر سال این جایزه را در دست او ببینیم. هر چند که خود من شیفته ی نگاههای اشک آلود پرستویی هستم اما نمیخواد شما دایه دلسوزتر از مادر بشی. خلاصه اینکه این جنجال ها تا جایی ادامه پیدا کرده که مریلا زارعی قسم خورد من دیگه توی جشنواره حاضر نمی شم. و ما هم میگیم بهتر. اما این موج تا سر فیلم پاداش سکوت هم ادامه داشت و هر کسی گله ای می کرد. من هم خودم به شخصه گله هایی نسبت به انتخاب ها دارم اما سر اون هم به موقع بحث خواهیم کرد. مازیار میری هم کمی آتیشی بود اما نجابت کلامش آنقدر محسوس بود که خودم به شخصه تحسینش کردم. بیایید به جای اینکه کمی به هم توهین کنیم کمی به هم توجه کنیم. ما باید باور کنیم که پدیده ای همچون باران کوثری در سینمای ایران قدرت نمایی می کنه و هرکس که ادعای برتری دارد کمی به خودش بیاید. با داد و بیداد کردن هیچ چیزی درست نمیشه.

و روز نوشت های علی شاه وند...........

عکس بازیگران

  مثل همیشه ... عین همیشه !

تا به امروز که این یادداشت را می نویسم « پاداش سکوت » ، « اتوبوس شب » و « روز سوم » را ندیده ام. « رئیس » هم به درخواست کیمیایی از داوری کنار رفته است. بنابر نمی توان بشکل دقیق لیست نامزدها را بررسی کرد. اما همین که مسعود رایگان، رویا تیموریان و پریوش نظریه برای حضور کوتاه و مکملشان نامزد بهترین بازیگر نقش اول می شوند یا وقتی کارگردانی همیشگی و تحسین برانگیز داریوش مهرجویی و حضور بشدت موثر گلشیفته فراهانی در سنتوری جایی در لیست نامزدها ندارند باید به تک تک داوران شک کرد.
اما از طرفی دیگر با اعتصاب دسته جمعی عوامل فیلم « دست های خالی » (ابوالقاسم طالبی، مریلا زارعی و نازنین مفخم) هم موافق نیستم. شکایت همراه با داد و فریاد مریلا زارعی (که البته سابقه چنین رفتاری را دارد!) که محمدرضا هنرمند و محمدعلی نجفی را مخاطب قرار داد و از آنها گله کرد و گفت ما از قبلا چنین لیستی را تک به تک پیش بینی کرده بودیم یا ابوالقاسم طالبی که با یک لجبازی کودکانه نشست خبری را برای مدتی ترک نکرد و گفت من نمی رم مگر این که با زور مرا ببرید. که با همراهی و وساطت مسعود ده نمکی که از بالکن نظاره گر بود، غائله ختم به خیر شد. این خودخواهی است که توقع داشته باشیم هر فیلمی که می سازیم و بازی می کنیم شایسته تحسین و تشویق و سیمرغ است.
مریلا زارعی وقتی فیلم « روز سوم » را ندیده است حق ندارد به باران کوثری و پوریا پورسرخ توهین کند. هرچقدر هم که نامزد شدن جدیدترین فیلم محمدحسین لطیفی در هر 12 مورد سفارشی باشد، باز هم هیچکس حق نداردن در جمع انبوهی از خبرنگار و عکاس به همکارش توهین کند.

نگاهی به فیلم های « روز سوم » ، « پاداش سکوت » و « فرش ایرانی »

عکس بازیگران زن


باران کوثری، پوریا پورسرخ، محمدحسین لطیفی و حامد بهداد در نشست خبری فیلم « روز سوم » - عکسها: وحید شاهوند


روز سوم:
بالاخره نمردیم و یک شاهکار در جشنواره دیدیم. یک فیلم کلاسیک با تمام مخلفاتش. محمدحسین لطیفی از هیچ چیز کم نمی گذارد. « روز سوم » معرکه است. همانی است که از لطیفی انتطار می رفت. یک فیلم نفس گیر که در جاهایی اشک بیننده را به راحتی آب خوردن درمی آورد. ساخت چنین فیلم عظیم و قابل ستایشی در فرصتی کمتر از سه ماه دست مریزاد دارد. فیلم کاملا از الگوی کلاسیک پیروی می کند. رضا (پورسرخ) خواهرش سمیره (باران کوثری) را که توان راه رفتن ندارد در اوج حملات عراق به خرمشهر در باغچه خانه دفن می کند و می گریزد. تلاش او و دوستانش برای نجات سمیره که عراقی ها (با فرماندهی حامد بهداد) خانه را اشغال کرده اند خمیرمایه اصلی « روز سوم » است. ضمن اینکه در یک نگاه عمیق تر سمیره را می توان نمادی از خرمشهر دانست که سه روز سخت و عذاب آور را طی می کند تا در نهایت نجات یابد.
بازی پوریا پورسرخ و حامد بهداد تحسین برانگیز است. حالا می توان به راحتی از بازی تخت و سطحی پورسرخ در « مصائب دوشیزه » چشم پوشید و او را در کنار بهرام رادان شایسته دریافت سیمرغ بلورین دانست. حامد بهداد هم که در فیلم « آدم » در نقش مامور ثبت احوال درخشیده بود در این فیلم داوران را وادار خواهد کرد که سیمرغ را دودستی تحویل او دهند. مگر اینکه بخواهد اتفاق دیگری بیفتد. باران کوثری در حد و اندازه های « خون بازی » نیست اما کم هم نگذاشته است.
بازی دیگر بازیگران فیلم هم خوب است. از مجید یاسر و شهرام قاعدی گرفته تا بروز ارجمند و دیگران.
« روز سوم » چراغ جشنواره را یک بار برای همیشه روشن کرد. تنها یک فیلم دیگر مانده: « اتوبوس شب ». گویا قرار است « رئیس » و « مخمصه » هم در سینمای مطبوعات اکران نشود. حرفی نیست. این حق ماست!

عکس های پوریا پور سرخ در بین هواداران بعد از پخش روز سوم


نظر شما چیه؟

به نظر شما بهترین فیلم جشنواره امسال چیه ؟

   1-فیلم اتوبوس شب به تهیه‌کنندگی مهدی همایونفر
    2-فیلم روز سوم به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی
    3-فیلم مینای شهر خاموش به تهیه‌کنندگی امیر شهاب رضویان 

بهترین کارگردان کیه ؟

    1-کیومرث پوراحمد برای کارگردانی اتوبوس شب
    2-بهرام توکلی برای کارگردانی فیلم پابرهنه در بهشت
    3-امیر شهاب رضویان برای کارگردانی فیلم مینای شهر خاموش
    4-محمد مهدی عسگرپور برای کارگردانی فیلم اقلیما
    5-محمد حسین لطیفی برای کارگردانی فیلم روز سوم
 
    

بهترین بازیگر زن و مرد امسال چه کسانی هستند ؟

خانم ها:

    1-رویا تیموریان برای بازی در فیلم گوشواره
    2-باران کوثری برای بازی در فیلم خون بازی
    3-باران کوثری برای بازی در فیلم روز سوم
    4-پریوش نظریه برای بازی در فیلم تک درخت ها

آقایان:

    1-پوریا پورسرخ برای بازی در فیلم روز سوم
    2-سعید پورصمیمی برای بازی در فیلم تک درخت‌ها
    3-بهرام رادان برای بازی در فیلم سنتوری
    4-مسعود رایگان برای بازی در فیلم خون بازی
    5-خسرو شکیبایی برای بازی در فیلم اتوبوس شب
    


خواهشا نظرتونو بگید

منم می گم:

بهترین فیلم :  روز سوم به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی

بهترین کارگردان : محمد حسین لطیفی

بهترین بازیگر خانم : باران کوثری برای روز سوم

بهترین بازیگر آقا : پوریا پورسرخ برای روز سوم

این فیلم منو دیوانه کرده